Povrchová úprava

Publikováno před 13 roky. Připojeno 3 komentáře.

Účelem povrchových úprav je ochrana dřeva před venkovními vlivy, zlepšení vzhledu a usnadnění údržby.

Transparentní úpravy

Příprava povrchu.

Před každou transparentní povrchovou úpravou  je třeba povrch řádně obrousit, nebo jinak upravit, aby byl hladký až do lesku. Po prvním vyhlazení je třeba povrch navlhčit, čímž se „zvednou chlupy“ a po uschnutí znovu přebrousit jemným papírem.Toto ještě jednou opakovat.

Pokud je záměrem změna barvy, následuje buď bělení, nebo moření.

Bělení

Peroxid vodíku – Dřevo peroxidem potřít a nechat uschnout. Podle potřeby opakovat.

Sirný knot – Materiál přikrýt igelitem a pod tím zapálit sirný knot. Přes igelit je vidět, jak dřevo světlá, po dosažení potřebného odstínu igelit odstranit.

Vápenná kaše – smíchat 1 díl tekutého hašeného vápna a jeden díl nějakého zahušťovadla (např. mouky) a vzniklou kaší výrobek natřít. Za 10 – 15 minut kaši omýt čistou vodou a po vysušení povrch přebrousit jemným smirkem.

Moření – používá se převážně lihových nebo vodových mořidel.

Lihová mořidla se prodávají jako hotové výrobky, vodová v prášku, který se musí nejdřív rozpustit ve vodě. Návod uveden na sáčku. Práce s lihovými mořidly je jednodušší, vodová mořidla jsou levnější, poskytují  více možností namíchat ten správný odstín. Jsou nezastupitelná, pokud se na mořenou plochu bude nanášet šelak. Ten, sám ředěný lihem, může na lihových mořidlech udělat skvrny. Je dobré si mořidlo vyzkoušet na kousku odpadního materiálu stejného druhu jako je mořený předmět. Konečný barevný efekt je vidět až po zaschnutí a konečné povrchové úpravě.

Je možno též použít lazurovaní laky, které v sobě spojují moření i konečnou úpravu lakováním. Vyrábí se v různých odstínech

Konečná úprava.

Při konečné povrchové úpravě záleží především na prostředí, ve kterém bude práce umístěna.

 Do interiéru – voskování, napouštění oleji, šelakování

Voskování – smíchat 1 objemový díl včelího vosku se 2 objemovými díly terpentýnu nebo technického benzínu. Vzniklou směs je možno zahustit přidáním vosku, nebo naopak rozředit přidáním terpentýnu. Je dobré směs zahřát v horké lázni.  Vzniklou směsí se předmět natře a po zaschnutí vyleští měkkým kartáčem nebo flanelem.

Pro dosažení vyššího lesku a tvrdosti povrchu použijeme tuto směs:

V jedné nádobě rozpustit 1objemový díl včelího vosku a jeden objemový díl terpentýnu, v druhé i objemový díl šelaku a 1 objemový díl terpentýnu, po rozpuštění obě směsi smíchat.

Napouštění oleji – pro napouštění dřeva olejem se používají rostlinné oleje, především lněný olej. Pro hlubší proniknutí do dřeva je dobré před použitím olej zahřát. (Ve vodní lázni)

Šelakování – starý způsob povrchové úpravy, používaný především při restaurování. Šelak se prodává  v různých barevných odstínech, ředí se lihem.Pro svoji pracnost je v současné tvorbě málo používaný.

 

Do exteriéru – lakování, napouštění fermeží.

Lakování – Na trhu je velký výběr různých  bezbarvých laků, při výběru je asi hlavním vodítkem cena. Převážně se používá mat, nebo polomat, návod k použití je na plechovce.

Napouštění fermeží – K nátěru se používá  lněná fermež. Nátěr opakovat 2 – 3×, vždy až po dokonalém zaschnutí předchozího nátěru. První vrstvu horkou fermeží, zahřátou ve vodní lázni. Po dokonalém zaschnutí poslední vrstvy se povrch přeleští. Samotný nátět fermeží nemá dlouhou trvanlivost, proto je dobré, po dokonalém zaschnutí a přeleštění, nakonec přetřít povrch olejovým lakem.

 

Krycí nátěry

 

Krycí nátěr se v řezbářství, až na výjimky, (polychromie do interiéru) téměř nepoužívá. Krycí nátěr popře vlastní materiál, prakticky není poznat, zda výrobek je ze dřeva, ze sádry nebo s plastu. Další nevýhodou je fakt, že jak dřevo pracuje, krycí film praská a následně se odlupuje.

Polychromie – náročná technika, používaná mistry řezbáři na některé, převážně náboženské motivy, v interiérech kostelů či starých šlechtických sídel. Je nepostradatelná při restaurátorské práci.  Dřevo se nejdříve napustí klihovou vodou, po zaschnutí se natupuje „šedý podklad“, Po zaschnu tí se přebrousí a nanese „bílý podklad“ z plavené křídy a klihové vody.Nanáší se 3 – 5 vrstev.  Po dokonalém zaschnutí se do hladka vybrousí. Na takto vytvořený podklad se nanáší barva, plátkové zlato, stříbro apod. Při zlacení exteriérových prací se jako podkladová vrstva používá mixtion.

Tohle není návod na polychromii, jen stručně popsáno, co to vlastně je…J Polychromie je obsáhlá záležitost, bylo by to téma pro odborníka na silnou knihu.

1 | Pokorný @ | před 13 roky

Doplňte nebo opravte :)

reagovat

2 | Batěk Petr @ | před 13 roky

Jak vyčistit sochu ?

Dobrý den, koupil jsem starou řezbovanou sochu z lipového dřeva. Je však za ta léta celá zašpiněná a špína je zažraná. Žádám o radu jako laik, je nějaký čistící roztok nebo něco čím bych mohl sošku sám vyčistit nebo vybělit?
Prosím poraďte. Děkuji

reagovat

3 | Pavla Mazurová @ | před jedenácti roky

dotaz na povrchovou úpravu

Dobrý den, jsem laik a měla jsem pradědečka řezbáře. Zdědila jsem různý starý nábytek v různém stavu. Co mám udělat se skříní, zčásti zdobenou řezbami, která byla zřejmě nalakovaná šelakem, pak se na ni párkrát nanesla leštěnka, a dnes vypadá na některých místech „vyschle“? Šelak namíchaný od truhláře mám, ale jak mám dostat pryč staré vrstvy? Plácat tam šelak rovnou asi není o pravé. Za radu děkuji. Pavla

reagovat

Přidávání komentářů bylo zakázáno.

© 2012 – 2024 Oldřich Pokorný | Naprogramoval Marek Klusák | Kontakt | Nahoru