Vážení kolegové,
jsem velmi rád, že se otevřelo toto téma neboť je to faktický problém, který má podstatně širší rozměr. Pokud mají být tyto stránky galerií mistrů řezbářů, tak objemná část děl mnoha výrobců, kteří zde vystavují, mezi mistry řezbáře, jednoduše nepatří. Nechci se nikoho dotknout, ale do divadla se také v teplákách nechodí a pokud tak učiníte, tak vás zřejmě vyprovodí uvaděčka nebo opovržlivé pohledy ostatních, vkusně oblečených diváků. Pokud máte pouze tepláky, nechoďte do divadla! Běžte na hřiště a máte jistotu, že tam váš teplákový vkus žádný podivný příchozí v obleku urážet nebude. Dalším úskalím této galerie, je následný vznik změti výrobků, kdy vedle sebe „leží“ naprosto banální práce, jako např. ořezaná tužka, papírové autíčko či nalakovaný samorost a hodnotné výtvarné dílo, které vznikalo po dlouhou dobu, s velkým řemeslným úsilím a značnou uměleckou invencí. Jak potom takovou expozici nazvat? Asi pelmel nebo všepleť. Pokud by taková prezentace byla za oknem kabinetu 1.stupně devítiletky, tak budiž, neobjektivní rodiče zaplesají, ale pokud se takto veřejně reprezentuje současná česká výtvarná kultura, pak nezbývá než se obávat každého návštěvníka webu ze zahraničí. Osobně v komunikaci se zahraničními klienty již z tohoto důvodu tento web jako prezentační neuvádím. Nechci kontaminovat úvahy soudných návštěvníků, kteří očekávají v galerii mistrů pouze mistrovská díla a následně jim vysvětlovat, že to sice je galerie mistrů, ale mistrů u nás moc není... Řezbářství je celosvětový pojem, přestože u nás se tato kategorie paradoxně již ve školství rozděluje na obory řezbářství a umělecké řezbářství. Mám za to, že pokud řezbář není umělec, tak není řezbář, ale truhlář, tesař atd. neb i tyto profese v sobě zahrnují nutnou základní dovednost práce s ručními nástroji. Možná zde je prvopočátek matení pojmů, který dnešní diskuse odráží. Není mistrem řezbářem ten, kdo si koupí dláta a bez umělecké invence a výtvarné zkušenosti začne bušit do lipového špalku. Stejně jako není možné zahrát dobře na hudební nástroj druhý den po jeho zakoupení, nota bene bez hudebního sluchu. Řezbářství je umělecká výtvarná kategorie, která nesnese stejně jako hudba žádný falešný tón. Nechci být příkrý, nečiní mě pražádnou radost poukazovat na chyby druhých u vědomí svých vlastních, ale tuto situaci by měl správce těchto stránek již vyhodnotit a systémově řešit nebo se mu stane to, co se již vícekrát stalo na jiných odborných webech. Prostě ti, co byli za víc, si založili nový odborný web, kde aplikovali systémová selektivní opatření, kterými rázně oddělili zrna od plev. A ejhle! Návštěvníci internetu, hledající kvalitní díla, ač většinově ani nepoučení laici, sami rychle zjistili, co ještě dobré dílo je a co už není a svojí návštěvností tuto skutečnost denně potvrzují. A ten původní, jakostně míchaný? Tiše si klouže internetovou tmou, propadá se v návštěvnosti a jeho nešťastní vystavovatelé se dál mezi sebou točí ve spirále svého řemeslného neumětelství. Tímto postojem v žádném případě (!!!) neopovrhuji nebo nezavrhuji začátečníky nebo netalentované pokročilé, každému ochotně radím a poradím, pokud mne uzná za hodna odborného dotazu, všichni jsme jednou začínali a byly to krásné, ničím nezatížené, doby řemeslné naivity, ale pro blaho tohoto uměleckého řemesla je nutné spravedlivě a objektivně připustit, že smísením dobrého a špatného nelze dosáhnout jiného výsledku než hrubě podprůměrného. Tím se pouze vydáváme na cestu míchání kvalit směrem dolů, až se kvalita vytratí úplně...
Řezbářství zdar, A.Petříček
|